Смирението - най-великият подвиг на Ахил
Но да се върнем отново около VIII в. преди Христа.
Забележително е, че Омир представя Хектор не само като неравностоен противник на Ахил, но защитникът на Троя не е равностоен дори и на останалите от големите ахейски герои (той никога не влиза в битка нито с Одисей, нито с Диомед, нито с Агамемнон или Менелай) – всичко това сякаш има за цел да омаловажи убийството на Хектор като геройски акт, като подвиг от страна на Ахил и да насочи погледа на читателя или слушателя (тъй като по времето на Омир, а и дълго след това „Илиада“ се е рецитирала на глас) към героичност, проявена другаде. „Дето си толкова храбър, това ти е дар от безсмъртен“, пък казва Агамемнон на Ахил по време на тяхната разпра. Т.е. храбростта на Ахил се схваща като дарено качество от бога, а не като качество, придобито и изградено от самия герой.
Кой тогава е подвигът на Ахил, който възпява Омир, неслучайно любим поет на Платон?
Едно стихотворение на английската поетеса Кристина Росети (Who Shall Deliver Me?) започва така:
God strengthen me to bear myself;
That heaviest weight of all to bear,
Inalienable weight of care.
All others are outside myself;
I lock my door and bar them out
The turmoil, tedium, gad-about.
I lock my door upon myself,
And bar them out; but who shall wall
Self from myself, most loathed of all?
Навярно победата над себе си, над гнева, който „в лудост и мъдрия хвърля, бидейки много по-сладък от течния мед на пчелите“, е същинският подвиг на Ахил. През възпетия от Омир 51-дневен период от Троянската война Ахил преминава от гняв в гняв, от „гибелен гняв“ към Агамемнон (заради алчността и користолюбието на „мощния цар на мъжете) към опустошителен гняв към Хектор (заради убийството на Патрокъл, най-близкия приятел на Ахил). Сам Агамемнон в Първа песен казва, че Ахил и преди си е бил „вечно налитащ на разпри, раздори и битки“. Безспорно най-големият гняв у човека се поражда от накърненото му чувство за справедливост, затова, привидно благороден, гневът е „по-сладък от течния мед на пчелите“, но това не го прави по-малко гибелен, както за изпитващия го, така и за околните.
В 24-та песен Ахил успява да усмири гнева си, приемайки Приам, бащата на Хектор.
Техните стонове скръбни във шатрата дълго ехтяха.
Щом се насити най-сетне на сълзи Ахил богоравен,
щом от сърцето му тая охота за плач се разнесе,
мигом от трона се вдигна и стареца взе за ръката,
трогнат от белите власи, пожалил брадата му бяла.
Често ние сме „най-отвратителните“ врагове на себе си и победата над нас навярно е победата на божественото в нас над гибелното в нас. Неслучайно именно богиня, Тетида – майката на Ахил, казва на героя да приеме царя на троянците Приам. По този начин божественото начало в древногръцкия герой надделява над стихийното, гибелното, нечовешкото, или с други думи, подвигът на Ахил богоравен („богоравен“ е постоянен епитет на Ахил, което не само отпраща към това, че е роден от богиня, но е и знак, че царят на мирмидонците носи божествен Прометеев пламък в себе си) се състои в това, че позволява на божественото в него да победи нечовешкото в него, за да се яви човекът в една съвършена калокагатия, накарала бащата, загубил половината си синове, да се любува на образа на убиеца, погубил половината му синове.
Свойта охота за вино и ядене щом утолиха,
почна Приам Дарданид да се чуди с възторг на Ахила:
колко е снажен, красив и подобен в лице на безсмъртен.
Също Ахил се дивеше на царя Приама Дарданов,
вгледан във благия образ и в мъдрото слово заслушан.
След като те се наситиха да се любуват взаимно…
В този смисъл Ахил става богоравен, божествен, когато постъпва човешки. А Ахил постъпва човешки, когато се вслушва в Бога (в майка си Тетида). Т.е. в същината на човешката постъпка на Ахил се крие послушанието, смирението. Но смирението е безусловно качество на Бога, защото, както се пее в един рождественски тропар, Високият Бог се яви на земята като смирен човек.
И накрая бих искал да завърша с една картина на друг ренесансов художник – Сандро Ботичели. Тя представя Атина Палада, която в християнската традиция може да бъде възприета и като Премъдростта Божия (тя неслучайно се ражда от главата на върховния бог в древногръцката митология – Зевс), да усмирява един кентавър (получовек – полукон) – символ на животинската и божествената природа в човека.
![]() |
Палада и кентавър, Сандро Ботичели (1482 г.) |
Автор: Влади Владев
Коментари
Публикуване на коментар