Символика на пантерата
ПАНТЕРА (от старогръцки πάνθηρ
[παντός – „най-“ + θήρ — „звяр“]) – някога разпространен в цяла
Югозападна Азия и части на Северна Африка хищник, чиято необузданост и
лукавство, както и непоколебимата борбеност на женската се споменават често в
античните документи. Много герои (Орфей, Язон, Антенор) носели пантерови кожи, а
самото животно се числяло към свитата на бога на опиянението Дионис, на
богинята на любовта Афродита, на магьосницата Кирка и на малоазийската Кибела.
В Рим от 186 пр. Хр. африкански пантери се доставяли за битки на животни. В
текста на раннохристиянския книжовен паметник „Физиолог“ изненадващо се казва,
че пантерата е „най-приветливото сред животните, враждебно единствено спрямо змията…
Гласът ѝ излъчва много силно благоухание, животните го следват и се приближават
почти до нея“. По сходен начин, казва се там по-нататък, Иисус Христос
оповестил след престоя си в гроба с висок глас спасението на света „и за нас се
превърнал в съвършено благоухание – наблизо и надалеч“. Дрехата Му е
„пъстра като на пантерата“, обкичена с
целомъдрие, чистота, страдание, вяра, добродетел, сговор, мир,
великодушие, ала враг на отлъчилата се змия. Баснята за това как пантерата
спяла по три дни, когато заситена се оттегляла в своето леговище, и едва подир
туй отново прозвучавал благоуханният ѝ глас, също я представя като символно
животно на Христос. Освен това в различните текстови версии на средновековната
книга за животни – бестиарий, четем, че единствено змеят се изпълвал със страх,
когато чуел гласа на пантерата, и се скривал в подземните пещери, където той
„замира, понеже не може да понася миризмата на пантерата. Така и Христос,
истинската пантера, е слязъл от висините, за да ни спаси от сатанинския змей…
След смъртта той се спуснал в подземния свят, където оковал големия змей…“ (Unterkircher). Иначе
книгата за животните повтаря в голяма степен символиката на значително
по-стария текст на „Физиолога“.
![]() |
Дионис, сатир и пантера, римско копие по гръцки оригинал (160 - 180 сл. Хр.) |
Нееднозначна е оценката за пантерата в древен Китай. Там тя била известна на първо място като извънредно опасно, жестоко животно, а опашката ѝ издигали като боен знак върху колесниците. За една млада, хубава жена подхождало прозвището „пъстра пантера“, щом била агресивна. Върху картини двойката пантера и сврака означавала поради еднаквия гласеж на имената им оповестяване на радост („бао“ пантера, или оповестявам, и „си“ сврака или радост). Черната пантера била смятана за особено опасна.
Бидерман, Ханс. Речник на символите. София: Рива, 2003.
Дионис върху гърба на пантера, 370 пр. Хр., Лувър
Коментари
Публикуване на коментар